Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | R. 108, z. 4-M/1 | 147-155
Tytuł artykułu

Wizualizacja trójwymiarowych pól skalarnych z wykorzystaniem technik renderingu objętościowego

Wybrane pełne teksty z tego czasopisma
Warianty tytułu
EN
Visualisation of three-dimensional scalar fields using volume rendering technology
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W artykule przedstawiono wyniki badań związanych z opracowaniem i implementacją algorytmu renderingu objętościowego, który umożliwia uzyskanie obrazów trójwymiarowych pól skalarnych w czasie rzeczywistym. Zbudowany system komputerowy wyposażony został w interaktywny interfejs użytkownika oraz narzędzia pozwalające na swobodną manipulację wyświetlanymi danymi. Aplikacja realizuje główne założenia dzięki użyciu akceleracji sprzętowej oferowanej przez programowalne układy graficzne. Obraz generowany jest z wykorzystaniem masywnej równoległości, co pozwala na jego wyświetlanie w czasie rzeczywistym oraz stosowanie technik kosztownych obliczeniowo. Zastosowane metody i ich optymalizacje umożliwiają intuicyjną oraz efektywną analizę danych wolumetrycznych.
EN
The paper deals with development and implementation of volume rendering algorithm that allows the creation of images of three-dimensional scalar fields in real time. The developed computer system is equipped with an interactive user interface and tools allowing for the free manipulation of displayed data. The application executes main objectives through the use of hardware acceleration provided by programmable graphics chips. Image is generated using the massive parallelism, which allows to display it in real time and the use of computationally expensive techniques. The methods used and their optimizations enable an intuitive and efficient analysis of volumetric data.
Wydawca

Rocznik
Strony
147-155
Opis fizyczny
Bibliogr. 6 poz.,
Twórcy
  • Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Bibliografia
  • [1] Engel K., Real-time volume graphics, a K Peters Ltd., Wellesley 2006.
  • [2] Ikits M., Kniss J., Lefohn A, Hansen C., GPU Gems, Volume Rendering Techniques, Addison-Wesley, Boston 2004.
  • [3] Kruger J., Westermann R., Acceleration Techniques for GPU-Based Volume Rendering, IEEE Visualization 2003.
  • [4] Rost R.J., OpenGL Shading Language, Addison-Wesley, Boston 2006.
  • [5] Ahn S.H., OpenGL Vertex Buffer Object (VBO), 2005 (www.songho.ca/opengl/gl_vbo.html).
  • [6] Pawasauskas J., Volume Visualization With Ray Casting, 1997 (web.cs.wpi.edu/~matt/courses/cs563/talks/powwie/p1/ray-cast.htm).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.baztech-article-BGPK-3590-3881
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.