Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 7 | 3(24) | 155-173
Tytuł artykułu

Znaczenie aktywizowania wyobraźni ucznia w procesie rozwijania działań twórczych a myślenie dywergencyjne

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozwijanie działań twórczych u dziecka jawi się priorytetowym zadaniem dla dydaktyki szkolnej. Proces twórczy edukację, często z czynności uciążliwej i trudnej, przekształca w naukę przynoszącą satysfakcję. Uczeń, który rozwija swój twórczy potencjał, chce się uczyć – nauka zaczyna być zabawą. Otwartość na stosowane metody, zasady, cele pracy daje możliwość wyboru strategii próbnych w dochodzeniu do rozwiązania problemu. Takie strategie nie zakładają przegranego i zwycięzcy – a jedynie zespołową aktywność, która za każdym razem kończy się sukcesem, bo nagradzamy w niej trud twórczej pracy, a nie jej rezultat. Nie ma strategii zero-jedynkowych, nie ma dychotomicznego myślenia, że coś musi być albo dobre, albo złe – jest całe spektrum poprawnych możliwości, które zawierają się pomiędzy tymi granicami. Uczeń tych możliwości nie był w stanie dostrzec, bo do tej pory przy rozwiązywaniu zadań posługiwał się przeważnie myśleniem konwergencyjnym – poszukiwaniem jedynego trafnego rozwiązania. Myślenie dywergencyjne i techniki wyobrażeniowe w pracy z uczniem dają szansę na odniesienie sukcesu, na kształtowanie się postawy pełnej wiary, optymizmu i zaangażowania w proces edukacji i wychowania, któremu jest poddawany. Rozwijanie działań twórczych dziecka i kształcenie do samorozwoju dają szansę, żeby uczeń w procesie edukacji i wychowania mógł być szczęśliwy.
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu
Bibliografia
  • Bałaj B., Umysłowa symulacja z wykorzystaniem wyobraźni motorycznej. Przegląd teorii i badań. (w:) P. Francuz (red.), Obrazy w umyśle. Warszawa 2007
  • Decety J., Do imagined and executed action share the same neural substrate?, “Cognitive Brain Research”, 1996, 77
  • Dymara B., Dziecko w świecie sztuki. Kraków 2000
  • Escalas J. E., Luce M. F., Process versus outcome thought fokus and advertising, “Journal of Consomer Psycholgy”, 2003, 13(3)
  • Góralski A. (red.), Szkice z pedagogiki zdolności. Warszawa 1996
  • Guilford J. P., Natura inteligencji człowieka. Warszawa 1978
  • Guillot A., Collet C., Duration of mentalny simulated movement: A review, “Journal of Motor Behavior”, 2005, 37
  • Hesslow G., Concious thought as simulation of behaviour and perception, “Trends in Cognitive Sciences”, 2002, 6
  • Kintssch W., Dijk T. A. van, Toward a model of text comprehension and production, “Psychological Review”, 1978, 85
  • Korczak J., Kiedy znów będę mały. Warszawa 1925
  • Lacourse M. G. i in., Brain activation during execution and motor imagery of novel and skilled sequential hand movements, “Neuro Image”, 2005, 27
  • LeBoutillier N., Marks D., Mental imagery and creativity: A meta-analytic review study, “British Journal of Psychology”, 94
  • Maslow A. H., W stronę psychologii istnienia. Warszawa 1986
  • Mumford M. D., Norris D. G., Heuristics. (in:) M. A. Runco, S. Pritzker (eds.), Encyclopedia of Creativity, vol. 1. San Diego 1999
  • Nęcka E., Psychologia twórczości. Gdańsk 2001
  • Nęcka E., Trening twórczości, wyd. III. Kraków 1998
  • Paivio A., The relationship between verbal an perceptual codes.(w:) E. C. Carette, M. P. Friedman (eds.), Handbook of Perception: Perceptual Coding (t. 8). New York 1978
  • Pietrasiński Z., Przygotowanie do aktywności twórczej. (w:) B. Suchodolski (red.), Model wykształconego Polaka. Wrocław 1980
  • Rogers C. R., W kierunku twórczości. (w:) Z. Siwka, D. Zarębska-Piotrowska (red.), Psychologia twórczości, wybór tekstów. Kraków 1980
  • Ruby P., Decety J., How Gould you feel versus how do you think she would feel? A neuroimaging study of perspective-taking with social emotions, “Journal of Cognitive Neuroscience”, 2004, 16
  • Runco M. A., Self-Actualization. (in:) M. A. Runco, S. Pritzker (eds.), Encyklopedia of Creativity. San Diego 1999
  • Sadowski M., Paivio A., Imagery and Text. A dual coding theory of reading and writing. New Jersey, Londyn 2001
  • Schulz R., Twórczość: społeczne aspekty zjawiska. Warszawa 1990
  • Shepard R. N., Cooper L. A., Mental Images and Their Transformations. Cambridge 1982
  • Suchodolski B., Twórczość jako styl życia, „Studia Filozoficzne”, 1975, 10
  • Szmidt K., Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej. Łódź 2001
  • Szmidt K., Współczesne koncepcje wychowania do kreatywności i nauczania twórczości: przegląd stanowisk polskich. (w:) K. Szmidt (red.), Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania. Kraków 2005
  • Szymański M. S., Twórczość i style poznawcze uczniów. Warszawa 1987
  • Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne. Warszawa 1988
  • Trzebiński J., Narracyjne konstruowanie rzeczywistości. (w:) J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk 2002
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
ISSN
1899-3524
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.desklight-ef8125cb-6e88-4dbc-9b8e-7235c8e1f8e2
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.