Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 1 | 30-40
Tytuł artykułu

Komercjalizacja oraz perspektywy nanoproduktów

Warianty tytułu
Commercialization and Perspectives of Nanoproducts
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nanotechnologia skupiająca się na wyjątkowych właściwościach materiału powodowanych skalą nanometra staje się jedną z najbardziej obiecujących technologii XXI wieku. Ogromne nakłady na badania w zakresie nanotechnologii wracają się poprzez wytworzenie wysokiej wartości handlowej produktu. Co więcej, nowe materiały czy urządzenia będą miały ogromny wpływ na wiele dziedzin światowej gospodarki. Szacuje się, że rynek dla nanoproduktów wzrośnie do 2,6 biliona dolarów w 2014 r. Obserwuje się ogromny napływ produktów wykorzystujących osiągnięcia nanotechnologii. Obecnie występuje ponad 1000 nanoproduktów konsumenckich na rynku. Nanoprodukty pojawiły się w wielu gałęziach światowej gospodarki, m.in. w elektronice, budownictwie, medycynie, energetyce, kosmetyce. Przewiduje się czteroetapowy rozwój produktów nanotechnologii. Obecnie na rynku występują głównie produkty pierwszej generacji, czyli tzw. nanostruktury pasywne. Pomimo szybkiego procesu komercjalizacji osiągnięć nanotechnologii w Europie nie istnieją specyficzne regulacje dotyczące nanomateriałów. Komisja Europejska rekomenduje stosowanie REACH dla materiałów w skali nano oraz "Kodeksu Postępowania" podczas badań w zakresie nanotechnologii. (abstrakt oryginalny)
EN
Nanotechnology due to the novel and exceptional properties of material caused by nano-meter scale is becoming the most promising technology of XXI century. Huge funding of research in the area of nanotechnology returns quite fast due to manufacturing of high value commercial products. Moreover, new nanomaterials and nanodevices will have a major impact on many areas of the global economy. It is estimated that the world market for nanoproducts will have increased to $ 2.6 trillion by 2014. Currently, the marketplace is penetrated by nano- enabled products at a rapidly increasing rate. More than 1000 consumer nanoproducts are on the market today. They appear in numerous branches of global economy. It is predicted that there will be four generations of nanoproduct development. Nowadays, the first generation of nanoproducts the so called passive nanostructures, is already available on the market. Despite the rapid commercialization, so far there are no specific regulations concerning nanomaterials in Europe. The European Commission recommends to apply REACH for nano- scale materials and a Code ofConduct for the responsible research in nanotechnology science. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
30-40
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • [1] Feynman R. (Feb. 1960) "There's plenty of room at the bottom", Engineering and Science.
  • [2] Taniguchi N. (1974) "On the Basic Concept of Nano Technology" Proc. Intl. Conf. Prod. Eng. Tokyo, Part II (Tokyo: Japan Society of Precision Engineering).
  • [3] Drexler K. E. (1986) "Engines of Creation: The Coming Era of Nanotechnology" Nowy Jork: Anchor Books, Doubleday.
  • [4] www.wikipedia.org/wiki/Skaningowy_mikroskop _tunelowy
  • [5] www.wikipedia.org/wiki/Mikroskop_sił_atomowych
  • [6] http://www.observatorynano.eu/project/catalogue/3MR/
  • [7] Lux Research (2006) Statement of Findings Taking action on Nanotech Environmental, Health and Safety Risks.
  • [8] http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_tc_browse.htm?commid=381983&development=on
  • [9] "Nanoscience and Nanotechnologies: opportunities and uncertainties" (July 29, 2004) The Royal Society and The Royal Academy of Engineering, www.royalsoc.ac.uk/policy/
  • [10] Warren H. H. (October 2004) JOM, 13-18.
  • [11] Science Policy Council (February 2007), U.S. Environmental Protection Agency. Nanotechnology White Paper; EPA 100/B-07/001.
  • [12] http://www.nanotech-now.com/business.htm
  • [13] White Paper on Nanotechnology Risk Governance (2007), International Risk Governance council (1RGC), http://www.irgc. org/IMG/pdf/IRGC_white_paper_2_PDF_fmal_version-2.pdf
  • [14] Roco M. (2006) Past, Present and Future of Nanotechnologies, National Nanotechnology Initiative (NNI), http://www.nano.gov/NNI_Past_Present_Future.pdf
  • [15] Wiradharma N., Zhang Y., Venkataraman S., Hedrick J. L., Yang Y. Y. (2009) Nano Todaу 4, 302-317.
  • [16] Canelas D.A., Herlihy K.P., Desimone J. M.(2009) Advanced Review 1, 391-404.
  • [17] Li Z., Pobelov I., Han В., Wandlowski Th, Błaszczyk A., Mayor M. (2007) Nanotechnology 18,044018.
  • [18] Elbing M., Błaszczyk A., Ferri V., Grave C., Pace G., Shaporenko A., von Hänsich С., Mayor M., Samorí P., Rampi M. A., Zharnikov M. (2008) Adv. Funct. Mater. 18, 1-13.
  • [19] Ferri V., Elbing M., Pace G., Dickey M. D., Zaharnikov M., Samori P., Mayor M., Rampi M.A. (2008) Angew. Chem. Int. Ed. 47, 3407-3409.
  • [20] www.lafarge.com/lafarge/CONTENT_SHEET/20070612/06122007-press_themabookextensia_chronolia-uk.pdf
  • [21] Weibel N., Grander S., Mayor M. (2007) Org. Biomol. Chem. 5, 2343-2353.
  • [22] http://asbdc.ualr.edu/technology/commercialization/the_model.asp
  • [23] www.nanotechproject.org
  • [24] Dekkers S., de Heer С., de Jong W.H., Kampers F.W .H., Sips A.J.A.M., van Engelen J.G.M.. (2007a)
  • [25] Nanomaterials in consumer products. RIVM/SIR Advisory Report 11014.
  • [26] Jasiczak J. (2009) "Postawy konsumentów wobec nanotechnologii jako determinanta jej rozwoju rynkowego" - rozprawa doktorska , Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
  • [27] Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006; Dz.U. L 396 z 30.12.2006. ['] www.corporate.basf.com/de/sustainability/ dialog/nanotechnologie/verhaltenskodex.htm
  • [28] COM(2008) 424 final, http://ec.europa.eu/nanotechnology/pdf/nanocode-rec_pe0894c_en.pdf
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171199597
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.