Nowa wersja platformy, zawierająca wyłącznie zasoby pełnotekstowe, jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 3 | 4-16
Tytuł artykułu

Iluzje innowacyjnej przedsiębiorczości

Autorzy
Warianty tytułu
Illusions of Innovative Entrepreneurship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Obserwowany rozkwit badań nad przedsiębiorczością, a także nad innowacyjnymi procesami zachodzącymi w gospodarce, sprzyja upowszechnieniu się tzw. prawd obiegowych, które nie zawsze mają związek z realiami procesów gospodarczych. Artykuł zawiera krytyczną analizę obiegowych sądów, iluzji i mitów dotyczących innowacyjnej przedsiębiorczości, które występują w dyskursie publicznym i w środowisku naukowym. Dotyczą one perspektywy przedsiębiorstwa, czyli związku między innowacjami a sukcesem w biznesie, jak i perspektywy makroekonomicznej - skuteczności instrumentów wspierania przedsiębiorczości. Autor wskazuje na niekorzystne skutki upowszechnienia tego typu iluzji dla polityki gospodarczej,funkcjonowania instytucji otoczenia biznesu i jakości prowadzonych w tej dziedzinie badań naukowych, oraz proponuje kierunki działań zaradczych. (abstrakt oryginalny)
EN
The observed flowering of research on entrepreneurship, as well as the innovative processes in the economy, favors the spreading of the so-called circulation truths that do not always have to do with the economic processes realities. The article contains a critical analysis of conventional wisdom, illusions and myths about innovative entrepreneurship, that appear in public discourse and the scientific community. They concern the perspective of an enterprise, that is the relationship between innovation and success in business, and also macroeconomic perspective - effectiveness of the instruments to support entrepreneurship. The author points to such illusions diffusion unfavourable effects for the economic policy,business environment institutions, as well as for the quality of the research in this domain, and suggests directions for remedial action. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
4-16
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Albahari A., Perez-Canto S., Landoni P., Science and Technology Parks impacts on tenant organisations: a review of literature, MPRA Paper No. 41914, Munich 2010.
  • Astebro T., Bazzaziana N., Braguinsky S., Startups by recent university graduates and their faculty: Implications for university entrepreneurship policy, "Research Policy", 2012, 41, pp. 663-677.
  • Audretsch D.B., Coad A., Segarra A., Firm growth and innovation, "Small Business Economics", 2014, DOI10.1007/s11187-014-9560-x.
  • Berkun S., Myths of Innovation, O'Reilly Media, Sebastopol 2010.
  • Bhide A.V., The Origin and Evolution of New Business, Oxford University Press, Oxford 2000, pp. 32-33.
  • Blank S., Why the Lean-Start-up Changes Everything, "Harvard Business Review", 2013, May, pp. 3-9.
  • Blank S., Dorf B., The Startup Owner's Manual, K&S Ranch Press, Pescadero 2012, p. XVIII.
  • Bygrave W.D., Hunt S.A., Global Entrepreneurship Monitor 2004 Financing Report, Babson College and London Business School, Babson Park, MA 2005.
  • Cieślik J., Przedsiębiorczość, polityka, rozwój, Wydawnictwo Sedno, Warszawa 2014 (w druku).
  • Coad A., The growth of firms: A survey of theories and empirical evidence, Edward Elgar, Cheltenham 2009.
  • Cumming D., Johan S., Technology parks and entrepreneurial outcomes around the world, "International Journal of Managerial Finance", 2013, 9 (4), pp. 279-293.
  • Daunfeldt S-O., Elert N., Johansson D., Are High-Growth Firms Overrepresented in High-Tech Industries?, HUI Working Papers 103, 2014, HUI Research.
  • Dutz M.A., Kuznetsow Y., Lasagabaster E., Pilat, D., Making Innovation Policy Work. Learning from Experimentation, OECD/IBRD, Paris 2014.
  • Gage J., The Venture Capital Secret: 3 Out of 4 Start-ups Fail, "Wall Street Journal", 2012, 20.09.
  • Geodecki T., Gorzelak G., Górniak J., Hausner J., Mazur S., Szlachta J., Zaleski J., Kurs na innowacje. Jak wyprowadzić Polskę z rozwojowego dryfu?, Fundacja GAP, Kraków 2012, s. 93.
  • Hołub-Iwan J., Olczuk, A.B., Cheba K., Benchmarking parków technologicznych. Edycja 2012, PARP, Warszawa 2012.
  • Jain S., George G., Maltarichc M., Academics or entrepreneurs? Investigating role identity modification of university scientists involved in commercialization activity, "Research Policy", 2009, 38, pp. 922-935.
  • Liberati D., Marinucci M., Tanzi G.M. (2013), Science and Technology Parks in Italy: main features and analysis of their effects on hosted firms, Bank of Italy, Trieste 2013.
  • Mażewska M., Raport o firmach działających w parkach inkubatorach technologicznych w Polsce w 2012 r., SOOIPP, Gdańsk-Warszawa 2013, s. 22-23.
  • Moore G.A., Crossing the Chasm: Marketing and Selling High-Tech Products to Mainstream Customers Harper Collins Publishers, New York 1999.
  • Mustar P., Renault M., Colombo M.G., Piva E., Fontes M., Lockett A., Conceptualising the heterogeneity of research-based spin-offs: A multi-dimensional taxonomy, Research Policy, 2006 (35), pp. 289-308.
  • Nauka i technika w 2012 r., GUS, Warszawa 2013.
  • New Entrepreneurs and High Performance Enterprises in the Middle East and North Africa, OECD, Paris 2013, p. 23.
  • Piccaluga A., Balderi C., Daniele C., The ProTon Europe Ninth Annual Survey Report (fiscal year 2011), ProTon Europe Brussels 2012.
  • Raport o franczyzie w Polsce, Profit System, Warszawa 2014.
  • Ries E., Metoda Lean Startup, Wydawnictwo Hellion, Gliwice 2012.
  • Rosenbusch N., Brinckmann J., Bausch A., Is innovation always beneficial? A meta-analysis of the relationship between innovation and performance in SMEs, "Journal of Business Venturing", 2010, 26(4), pp. 441-457.
  • Shane S., Academic Entrepreneurship: University Spinnoffs and Wealth Creation, Edward Elgar, Cheltenham 2004.
  • Shane S., The Illusions of Entrepreneurship: The Costly Myths that Entrepreneurs, Investors and Policy Makers Live By, Yale University Press, New Haven 2008.
  • Shenkar O., Copycats: How smart companies use imitation to gain a strategic edge, Harvard Business Press, Boston 2010.
  • Shenkar O., The Challenge of Imovation, "Ivey Business Journal", 2011, 75(2), pp. 33-3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171307019
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.